Motor z notranjim izgorevanjem je popeljal do razcveta avtomobilske industrije. Res pa je, da se je s tem tudi povečala onesnaženost okolja. Pri izgorevanju goriva avtomobilski motor proizvaja ogljikov dioksid, ogljikov monoksid in druge pline. Te plini so v velikih količinah resno nevarni človeškemu zdravju. Da bi zmanjšali nabiranje onesnaženja, so različni proizvajalci avtomobilov pričeli uporabljati katalizator. Ta poskrbi, da se večina škodljivih izpušnih plinov spremeni v vodne hlape in paro. Včasih pa se zgodi, da potrebujemo zamenjavo katalizatorja v našem vozilu, saj je stari že precej iztrošen in ne deluje dobro.
Katalizator uporabljajo vsa vozila
Zaradi učinkovitosti katalizatorja, lahko opazimo njegovo uporabo v vseh modernih vozilih. Prvič smo jih lahko opazili na osebnih vozilih leta 1975. Kmalu so jih začeli vgrajevati avtomobilski proizvajalci v vsa svoja vozila. Skozi leta pa se je poraba bencina in dizla močno zmanjšala, kar pomeni, da so motorji postajali vedno bolj učinkoviti. Tako je onesnaževanje še manjše in katalizator je pri pretvorbi škodljivih plinov še bolj učinkovit.
Kako deluje katalizator?
Avtomobilski katalizator je z zunanjega pogleda dokaj dolgočasna naprava. V resnici pa je izredno napreden sklop različnih tehnologij. V notranjosti se nahaja pretvornik, kjer je gosta struktura, ki je podobna čebeljem satju. Ta omogoča, da imajo plini, ki jih proizvaja motor, imajo na voljo čim večjo površino, da se pretvorijo v paro.
Tako se v sami napravi dogajata dve zelo pomembni stvari, ki sta:
- Pretvorba dušikovega oksida v neškodljive pline
- Pretvorba ogljikovega monoksida v ogljikov dioksid, ki je neškodljiv
Novejši avtomobili imajo vgrajen poseben senzor, ki določa količino zajetega zraka v motorju in katalizatorju. Tako se poveča učinkovitost pretvorbe plinov, saj ima katalizator vedno zadostno količino zraka na razpolago.
Preberite si še članek Homokinetični zglob za mirnejšo in zmogljivejšo vožnjo, ki je avtodel, ki bistveno pripomore k mirnejši pa tudi zmogljivejši vožnji.
Ko potrebujemo zamenjavo katalizatorja
Avtomobilski katalizator ima dokaj visoko življenjsko dobo. Zdrži tudi do več kot 160.000 prevoženih kilometrov, kar je zelo veliko. Res pa je, da ga bo sčasoma potrebno zamenjati. Če ne deluje pravilno, bomo opazili številne simptome na našem vozilu. Te so:
- Manjša moč motorja
- Slabši pospeški
- Pregost in črn izpušni plin
- Vonj po žveplu ali gnilih jajcih, ko prižgemo motor
Res je, da so nekateri izmed zgoraj naštetih simptomov lahko posledica različnih okvar. Skoraj vedno pa je za to dogovoren slabo delujoč katalizator. Nakup novega je hiter in ugoden, če uporabimo moderne spletne strani, kot je www.silux.si. Naše vozilo bo potrebovalo zamenjavo katalizatorja na približno 10 let. Seveda je to tudi odvisno od našega načina vožnje in prevoženih kilometrov.
Vsak motor z notranjim izgorevanjem goriva med delovanjem proizvaja številne pline. Večino je neškodljivih, vendar so nekateri izmed njih nevarni. EGR ventil pa ponovni usmeri te pline v izgorevalno komoro motorja in jih tako uniči.
Akumulator pretvarja kemično energijo v električno. Ta energija pa se prenese v zaganjalnik ali starter, ki požene motor in prične proces notranjega izgorevanja. Še več o akumulatorju si lahko preberete s klikom na povezavo.